کدام تجارت ؟ کدام الکترونیک ؟

hand

امروزه تجارت الکترونیک دیگر یک گزینه نیست و به ضرورتی اجتناب ناپذیر در موفقیت تجاری در آینده تبدیل شده است. تعریف ساده ی تجارت الکترونیک انجام تمامی مراحل تجارت از طریق شبکه های رایانه ای و مخابراتی بدون نیاز به حضور فیزیکی در معامله است. تجارت الکترونیک دیگر یک ابزار نیست بلکه نگرش و روش جدیدی است که تاکتیک پنداشتن آن خطر بسیار زیادی برای یک سازمان دارد. تجارت الکترونیک را می بایست با رویکردی استراتژیک نگاه کرد و از آن بهره برد. این نگاه و رویکرد در تمامی ارکان سازمان می بایست رشد کند تا بصورت یکپارچه به اجرا درآید و ضامن بقاء و قدرت سازمان گردد.

تجارت الکترونیک تمامی روش های سنتی را مورد تهاجم قرار می دهد و آنها را به چالش می کشد. تغییرات شگرفی در سازمان بوجود می آورد و سرمایه ی قابل توجهی را بسته به گستره ی فعالیت به خود اختصاص می دهد. اما رشد فوق العاده ای به ارمغان خواهد آورد. طبق نتایج تحقیقات، طی سال های 1995 تا 1997 بیش از یک سوم رشد اقتصادی ایالات متحده امریکا ناشی از گسترش استفاده از اینترنت و صنایع مرتبط با فن آوری اطلاع رسانی بوده است.
موانع تجارت الکترونیک در کشور ما متعدد است که مهم ترین آن، عوامل زیر است:
1-    فقدان آگاهی عمومی مردم نسبت به قابلیت ها و محدودیت های تجارت الکترونیک
2-    فقدان اطلاعات مفید در شبکه های اطلاعاتی بازرگانی
3-    عدم همکاری و مشارکت نهادهای زیربط در تجارت الکترونیک
4-    فقدان سخت افزار، نرم افزار و زیرساخت های مخابراتی برای تجارت الکترونیک (1)
از سوی دیگر رضایت الکترونیکی و کیفیت خدمات الکترونیکی از جمله مباحث عمده در جهانی شدن تجارت الکترونیک تلقی می شوند. بالا بودن کیفیت خدمات الکترونیکی، کلید موفقیت هر تجارت است که در محیط رقابتی جهانی تجارت الکترونیکی فعالیت می کند. اغلب شرکتهای با تجربه و موفق در تجارت الکترونیک این نکته را درک کرده اند که عوامل موفقیت یا شکست فقط حضور شرکت در وب و یا بهای پایین نیست، بلکه عامل مهم انتقال کیفیت بالای خدمات الکترونیکی است. (2)
تجمیع مباحث بالا به این نتیجه منتج می شود که تجارت الکترونیک هنوز رویکردی نوباوه در کشور ماست و احتیاج به نگاه کارشناسانه و اجرای تخصصی دارد تا بتواند عاملی مؤثر برای پیشبرد اقتصاد در هزاره ی سوم گردد.
1-    مجله ی دانش و توسعه ، شماره 21، ص 97-120
2-    پژوهش مدیریت، شماره هفتم، ص 121-147

 

 

 

برخی از خدمات ما

  • خدمات کارت های اعتباری

    ویزا کارت و مسترکارت طرح شتاب جهانی نسبتاً جدید و همه گیر در عرصه مبادلات بین المللی و بازرگانی هستند.

    ادامه مطلب
  • خانه هوشمنددر واقع ساختمان هوشمند در تعریف عام بنایی است که در آن از آخرین تکنولوژی ها استفاده شده باشد .

    ادامه مطلب

محصولات و سرویس ها

Control4  Microsoft Google  Burst Technology Datacenter Visa Card Mastercard Kaspersky Bitdefender

آمار

  • نمایش تعداد مطالب : 328589